‘We werken in de eerste plaats met mensen en niet met computers, processen of geld.’
Niet iedereen op de afdeling IT-development heeft een IT-achtergrond. Bedrijfsanalist Jonathan en Head of Product Development Charley maken de vertaalslag van de bedrijfsvoering naar de techniek, en andersom.
Hoe ben jij ben Brand New Day binnengekomen, Jonathan?
‘Hiervoor werkte ik bij een start-up, maar ik merkte dat ik daar op een gegeven moment niet meer verder kwam. Ik zocht dus een baan bij een wat groter bedrijf waarbij ik meer kon focussen op mijn interesse en daarnaast niet ook nog de administratie en de klantenwerving en de technische ondersteuning hoefde te doen. De functie van bedrijfsanalist sprak me aan omdat ik altijd wel betrokken was bij IT, maar niet zozeer als developer. Altijd er een beetje tussenin.’
Charley, jij bent zelf ook bedrijfsanalist geweest bij Brand New Day en zat in de sollicitatiecommissie voor Jonathans baan. Waar zochten jullie naar?
‘Naar iemand die analytisch is maar vooral ook als brug kan functioneren tussen business en IT. Ik herinner mij dat Jonathan zei dat hij heel erg van de puzzel houdt. We hadden tijdens het interview ook een kleine praktijkflowopdracht voor hem. Dat is natuurlijk vooral om even te kijken hoe iemand denkt.’
Jij hebt zelf een ander carrièrepad bewandeld binnen het bedrijf, door als student te beginnen met een bijbaantje op de klantenservice.
Charley: ‘Ik studeerde economie en zocht een bijbaan die beter bij me paste dan biertjes tappen. De klantenservice van Brand New Day was toen nog veel kleiner, we zaten er hooguit met zijn tienen. Er hing echt nog zo’n hechte start-up/scale-upsfeer. Het was heel interessant om mij in de producten te verdiepen en aan de voorkant van de organisatie met klanten bezig te zijn. Eenmaal afgestudeerd hadden ze bij IT toevallig iets voor me als bedrijfsanalist. Dat was een goede match omdat ik de financiële producten heel goed kende. In het begin liep ik wel steeds rond met een notitieblok waarin ik software termen opschreef.’
Was het voor jou evident dat je na je studie hier wilde blijven werken?
‘Nee, sorry, haha! Omdat het een baan op de afdeling IT was, was het voor mij zeker geen voor de hand liggende keuze. Maar omdat ik wist hoe goed de sfeer is, had ik mijn beslissing uiteindelijk toch snel gemaakt.’
Jonathan, jij hebt net als Charley geen IT-achtergrond. Wat viel je op?
‘Ik ben van huis uit inderdaad geen IT’er, maar ik vind het wel heel interessant en ik ben graag met IT bezig. Hoe we hier in teamverband werken is echt leuk. Het is hier ook cultureel veel diverser dan ik had verwacht. En ik had er gek genoeg van tevoren niet zo rekening mee gehouden dat alles wat we doen uiteindelijk wel een bankproduct is.’
Met wat voor mensen werk je hier?
Jonathan: ‘Ik zie veel open mensen. Mensen die bereid zijn om te helpen en niet bang zijn voor verandering. Dat is een belangrijke eigenschap hier. Bij bedrijven is verandering altijd heel moeilijk. Mensen zijn daarop tegen. Als je als consultant werkt, merk je dat dat echt zo is. Hier valt dat dus reuze mee. Vooral van verbetering zien veel mensen de noodzaak wel in.’
Dat is hopelijk niet omdat het allemaal zo beroerd is.
Charley: ‘Nee, en we mogen onze handjes soms best dichtknijpen. Want kijk, wíj hebben legacy… maar de grootbanken hebben pas écht legacy. Brand New Day groeit nog steeds flink, maar we zijn ook nog steeds flexibel, zodat we goed kunnen reageren op marktontwikkelingen. En inderdaad, soms pakken we ook zaken aan omdat ze gewoon moeten gebeuren. Maar voor nieuwe ideeën is de sky echt de limit.’
Jij hebt in tien jaar natuurlijk aardig wat veranderingen meegemaakt.
Charley: ‘Ik merk wel dat ik echt even een stapje terug moet doen om dat te zien. Dat er tegenwoordig gewoon 70 mensen bij de klantenservice werken, bijvoorbeeld. Het is allemaal heel geleidelijk gegaan en dat is heel positief. Maar de sfeer is hetzelfde gebleven.’
Hoe komt dat, denk je?
‘Het DNA van Brand New Day is niet alleen typerend voor de bedrijfsvoering, maar ook voor de mensen die er werken. Het ontstaan van Brand New Day ging in tegen de gevestigde orde van het saaie bankleven en dat uit zich ook heel erg in de sfeer op kantoor. Nieuwe collega’s kwamen wel eens met een das naar kantoor. Nou, dat doe je één keer en daarna nooit meer. Veel mensen die er vanaf het begin bij waren zijn er nog steeds. Dat helpt ook heel erg om die sfeer te behouden. Het is bijzonder dat er best wel wat relatief jonge mensen rondlopen die hier toch al tien of twaalf jaar werken.’
Hoe zien jullie dagelijkse werkzaamheden eruit?
Jonathan: ‘Ik ben eigenlijk elke dag bezig om ervoor te zorgen dat wat de business denkt en wil ook duidelijk is voor onze IT-afdeling. En andersom, dat het voor de business duidelijk is wat de IT-afdeling doet. Als ze aan die kant vragen waarom het linksom of rechtsom gaat, kan ik dat uitleggen. Aan beide kanten schep ik zo duidelijkheid. Dat betekent soms ook dat je onderzoek doet. Als we van A naar B willen, wat is A dan eigenlijk? Waar staan we? Hoe werkt het nu? Dat weet iedereen wel een beetje, maar de echte details en hoe je die kan veranderen zijn vaak niet meteen duidelijk.’
Charley, jij ging van bedrijfsanalist naar product owner. Wat is dat voor functie?
‘Als product owner bepaal je de prioriteiten van projecten en zorg je ervoor dat het developmentteam aan de juiste zaken werkt. Binnen teams lopen altijd meerdere initiatieven en is het de taak van de product owner om daar focus in aan te brengen. We werken in sprints, dus ik hou mij ook bezig met de vraag: wat pakken we de komende sprint op, en wat staat er daarna op de planning?’
Inmiddels ben je Head of Product Development.
‘Ja, dat betekent dat ik me nu meer bezighoud met het grotere plaatje van al onze digitale producten. Onze developmentteams zijn verdeeld over verschillende domeinen – zoals backoffice en klantapplicaties – en ik zorg ervoor dat er samenhang zit in wat we doen en dat we de juiste kant op gaan. Het is belangrijk dat onze producten goed blijven aansluiten op wat klanten nodig hebben, en dat we ook klaar zijn om verder te groeien. En als er wat ruimte is, vind ik het leuk om wat meer met de lange termijn bezig te zijn: waar willen we naartoe, wat is onze visie, hoe blijven we schaalbaar etc.?
Waar zijn jullie trots op?
Charley: ‘Ik ben er wel trots op dat het mij gelukt is om alle doelen die ik voor ogen had te behalen en dat ik van Brand New Day daartoe ook de kans heb gekregen. Ik ben er vocaal over geweest en het antwoord was steeds: oké, dan gaan we kijken wat mogelijk is. Waar moet ik mij nog op ontwikkelen, wat moet ik doen om daar te komen?’
Jonathan: ‘Waar ik trots op ben is dat, ook al werken we met IT, we nog steeds heel menselijk bezig zijn. We werken in de eerste plaats met mensen en niet met computers of processen of geld.’
Charley: ‘Als iemand op een verjaardagsfeestje aan mij vraagt waar ik werk en ik zeg bij een bank, heb ik meteen de neiging om uit te leggen dat het hier alsnog echt heel leuk is. We zijn hier niet vastgeroest in bureaucratie en processen.’
Zelf ervaren wat Charley en Jonathan bedoelen? Neem eens een kijkje bij onze openstaande vacatures. Of neem contact op met onze HR-afdeling voor een kop koffie of thee. Vinden ze leuk.